Etiketter

fredag 10 september 2010

Första inlägget kommer vara lite småroddigt.

Nu är det fredag, yep. Och jag har just ätit den i detta hemmet sedvanliga lunchen. 3 koppar kaffe, ett par mackor och en hög med bullar tillsammans med herrn i huset och hans renoveringskompanjoner. Känns så klockrent att det känns helt naturligt. (Men se komiken i det hela: Ett gäng finländska byggare med uppiga bollnäsor (alltså den finska urnäsan), blåställ och mörka skogsröster som tuggar bulle och lilla lilla jag, som sitter där i leggings och hästsvans.)

Annars så är barnen snälla och rara och heelt underbara. När vi inte är ute och leker "Du sjunger godnattsång och går sen och lagar mat och sen rymmer vi och du kommer och letar efter oss" eller spelar Uno så ritar de små uppgifter åt mig. De ritar olika frukter och så ska jag skriva under vad det är på finska. Här kan jag briljera! Banaani,mandariini appelsiini, puolukka, lillukka och allt vad det nu heter. (Ja, jag kan faktiskt några fler!)

Hittills har jag hängt around här på farmen, pysslat lite med allehanda ting såsom läsning, teckning, städning, TV och ... that's pretty much it. Snart ska jag få veta när den där efterlängtade finskakursen är. Blir skönt att ha en gång varje vecka med stadsbesök är inplanerat. Då kan jag också inhandla efterlängtade varor såsom Sisu, tandkräm, skosnören, tuggummi och kanske jag hinner gå på gym också. OCH dricka en god latte på nåt av Juankoskis inneställen (fatta humorn:) 

Weiter... Internet har spunken inne i stugan (alltså där vi bor nu, eftersom det egentliga hemmet är under renovering) så det är sälla tillfällen jag har tillgång till internet, som är i huset, som jag inte hinner gå till särskilt ofta. Men jag skriver när jag gör det osv. Uppskattar alla läsares insats och intresse, hoppas jag får lite respons också. Nåå, inte gör jag. För det är klart jag får. Hähä!

T. Elin

2 kommentarer:

  1. Klockrent! Dricker ni surmjölk till maten och små hårda rågbitar till bröd också? Och badar bastu flera gånger i veckan, går på kafferep och gröt till frukost? :9

    h En som vet hur det kan va

    SvaraRadera
  2. Ja, allt det. Fast ingen surmjölk, och plus en massa glass.

    SvaraRadera