Etiketter

måndag 8 november 2010

Lite vege

Snart en veckas försök att leva vegelivet. Huvudidén var veganskt, idéns framförande mötte skeptiska miner och viss motsträvighet. (Kanske lätt i stan, men på en mjölkgård...?! Jag fattade piken.) Livet som växtätare (med numera sk mjölkfri linje) är inte svårt egentligen, mer nice faktiskt, men det gäller bara att passa upp för fällorna.
Finns nämligen massor med mat, särskilt halvfabrikat, som innehåller allt möjligt oväntat animaliskt. Dessa sk fällor är enkla att själv undvika när man är medveten om dem, men svårt att garantera att man inte blir t.ex. bjuden på. Här är mina första fällor:

1: Italiensk sallad, pirkka. Nog var det skinka i den nog, när man skuffade majonäsen åt sidan. I smyg skuffade jag salladen åt sidan. (Och vidare på italiensk sallad; den innehåller mjölk!! yes jag försökte på den mjölkfria linjen så långt det gick, men äter man korv med bröd och lämnar bort korven så står salladen kvar som det enda substitutet. Då tänkte jag, liksom RFSU skulle sagt: Okaido)
2: Ärtsoppa på burk. Fusk 1 i denna historien, jag kan bara inte tacka nej när nån lagat ärtsoppa enkom till mitt vege-jag utan att kolla på ingredienserna. Grisigt svål och fläsk. Tugga svälj bara!

Godnatt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar