Etiketter

tisdag 16 november 2010

Om Kyrkan

Kyrkofullmäktigeval, det är dags att ta ställning och man hamnar att med rynkad panna gräva i sina djupaste värderingar.

Finlands folk har nu röstat färdigt, och med tanke på höstens kyrkorabalder i media och massutskrivningen ur kyrkan så har det skett en spännande sak.  Enligt vad jag hört på TV och läst i tidningen så har rösteprocenten legat runt 20%. Från senaste valet har det på flera håll skett en röstökning med ca 5%.

Från ett perspektiv med positiv inställning till kyrkan är ökningen ett glädjebudskap, men ack, procent! Det är en mekanism bakom den som lurar; minskar antalet av ett slag, i detta fall diverse urskrivna ateister, agnostiker och religionsbytare, så är det klart att andelen hängivna kyrkoanhängare blir större gentemot gruppen av det andra "slaget".

På eroakirkosta.fi får man se att igår skrev 413 personer ut sig ur kyrkan, i oktober låg hela årets siffra på över 56 000. Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker det är bra eller dåligt, för jag vet inte om dessa människor har tänkt igenom sitt val. Många av dem som skriver ut sig ur kyrkan inte vet vad den är, annat än vad de sett i julkyrkan. Många vet inte vad tron på Jesus och evangelierna är för något, än mindre vad det skulle vara bra att ha till. Så varför ska man lägga energi, och skattepengar, på något man   aldrig känt att man behöver? Men följdfrågan är den, att hur kan man veta om man behöver något man inte är bekant med?

Många har jag hört säga att de inte gillar kyrkan, eller religioner över huvud taget, för att den bara fört med sig krig, förtryck och ondska. Det är en hälsning från en självutnämnd ordrapare. Ondskan i världen kommer oundvikligen från människorna själva. (Om man nu vill föra det vidare att Gud skapade människan och därför är det hans och religionens fel, ja fine, men då går det inte att tänka så mycket längre) Storhetsvansinne och girighet, det är inget som evangelierna uppmanar till, utan det är ondskans stimuli och mänsklighetens ok. Så säger du något dumt i den stilen till mig lär du få höra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar