Etiketter

fredag 3 december 2010

The Shawshank Redemption

Handlingen i en mening: En spännande och rörande historia om Andy som dömts till två livstids fängelsestraff för två mord han inte begått och om hans liv i The Shawshank Prison.

Huvudrollsinnehavare: Tim Robbins (Andy) och Morgan Freeman ("Red")
Basics: Filmen är baserad på novellen Rita Hayworth and the Shawshank Redemption av Stephen King.

(Nu kommer jag prata om slutet, så har du inte sett den ska du sluta läsa här.)


Det här är en film jag kan se om och om igen. Första delen är lite långsam nu efter att sett den några gånger. Däremot är den sista delen i slutet vid avslöjandet av rymningen och tillbakablickarna kul än, man fattar mer och mer för varje gång. Dock så saknar jag ett längre slut! Skulle vilja se hur dom bygger upp sina nya liv på ön och hur Red klarar sig utanför fängelsemurarna.

Jag har googlat och hittat lite kul fakta om filmen. Bland annat att i originalberättelsen var "Red" en rödhårig irländare, och karaktären var tänkt så till filmen också. Man hade ursprungligen bland annat tänkt rollen för Clint Eastwood eller Harrison Ford, men sedan ändå valt Morgan Freeman för att hans stil passade perfekt med rollen, trots hans etniska ursprung. Det förklarar det skojiga i situationen där Andy frågar varför Red kallas "Red" och han svarar "Maybe 'cause I'm Irish".
Mer kul finns på sidan jag tipsade om tidigare, klicka här, och välj sedan "DidyouKNOW?". Stanna dock inte på hemsidan för länge, man kan få allvarlig huvudvärk av färgsättningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar