Etiketter

onsdag 15 september 2010

Onsdagen

Jo jag är nu här för att lära mig finska. Så här går det:

Bra!

Vardagsspråket blir bättre och bättre. Kan leka på finska numera. Hei, olipa helppo piilo! Än har jag inte skrivit in mig på nån finskakurs, men ska om två veckor prova på en kurs, till finska från tyska. Av alla språk. Jag visste att dendär TY1-kursen i lusse skulle komma gruvligt bra till användning, förr eller senare. Hoppas på att möjligheten finns att jag läser från engelska till finska paralellt med tyskarna, annars är någon in das scheisse!

Provade i måndags på en finskakurs från engelska till finska. Hoppades även med den kursen att få lite special treatment. Men det kändes knappt lönt att fråga. Där var en thailändare och en ryss, båda satt hela lektionen och stammade sig igenom vårt latinska alfabet. Jag satt och skumläste finska Elle, drog ganska snabbt slutsatsen att jag lika gärna kan läsa den hemma med mitt ficklexikon som lärare.

Idag har jag varit med Lillflickan, 2 år, på en picninc. Hennes bror skulle med dagmamman på utflykt idag, så för att kompensera och göra livet mindre orättvist för henne så fick hon fara med mig istället. Varm kakao och lite kex på ett fält, en glad flicka med rosiga kinder och glada läppar med kaksmulor.

Imorn drar jag till tandläkaren på morgonen med de två småttingarna. Sen ska jag också försöka få in interrailbilderna till facebook. Det har krånglat ett tag, men kanske inte imorn, eller dagen efter det, eller... osv.

Har blivit sjuk också, uäk. Tänk att en kropp kan producera så mycket äckel. Var lagras allt när man är frisk?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar