Etiketter

torsdag 25 november 2010

-taan-tään-ongelmia

Får jag beklaga mig?

Jag har insett en stor brist inom det finska språket, och det är den alldeles för nötta passivformen. Ni som pluggat finska vet, ostetaan, juostaan, keitetään osv. som på svenska betyder det köps, det springs, det kokas. En mycket användbar form, dock lite för ospecifik i flera samanhang. Jag har insett att den finska folket trots sin råhet och styrka är lite försiktigt i tungomålet. Här ska det vagt uttryckt lagas mat, det ska tvättas och gås ut och leka med barnen. Men det kommer aldrig egentligen fram vem som faktiskt ska göra det. Sjukt irriterande, för att jag anar att det är en slags uppmaning, därmed har jag lärt mig ordet epäkohtelias, som betyder oartig. Jag måste helt enkelt ställa finnen med vaga ordalag mot väggen och fråga, vem i tusen sjöars namn menar du att ska göra det? 

Det låter brutalt, men det är det inte i själva verket. Men helt klart en sak att tampas med, samtidigt som jag ska tolka vad savomurrens  halluu, osssaa, mä e tykkää, eileks ruoki betyder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar