Etiketter

lördag 13 november 2010

Vapaa Päivä

En dag i Kuopio. Sitter på en Jazzbar som spelar Jerry-Lee Lewis och Duffy. Har fått min porter, gått på Savo-museum och sett en teko-mammut (konstgjod in real shape mammut). Fulländat.

Ikväll ska jag se på Manchete. Om man gillar Inglourious Basterds ska man gilla den, enligt en säker källa. Om en halvtimme kommer Riikka och hämtar mig från järnvägsstation.

Elin goes Finnish, and it goes well, just great. En månad och 7 dagar kvar till att ha gått igenom all grammatik i den slitna finskaboken. Den tiden finns kvar för att lära mig minnas från vilka substantivformer och verbformer man ska utgå från för att inte låta som en puuuuuuuh (blåst), gällande finska, ålänning.

Nästa vecka kommer Oskar. Då ska ett rum i den gamla byggnaden vara klart så vi slipper barnaskrik och jäkelskap på min lediga dag. Och så har vi blivit erbjudna ävernattning i Kuopio. Kommer bli ihan hyvin!

Hade ett snack med min kära mor igår. Jag fick prata av mig, och hon sade sanningar om barn och livet, som man måste yttra innan man faktiskt förstår dem. Och igår blev den mest lyckade dagen hittills. En rolig dag, på lika villkor. Mamma förtjänar ett stort Tack för det.

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar