Etiketter

tisdag 25 januari 2011

PS

Detta med hundbajs, det är tydligen ett hett (eller kroppsvarmt) samtalsämne i samhället Åland. Iallafall i samhället Personalfika. 


Hela debatten grundar sig på den tamhundsavföring som lämnas i Mariehamn längs gator och stigar. Min  kollega tyckte det var förfärligt och såg mycket allvarligt på denna typ nedsmutsning, och att man även i glesbygden borde skärpa sig med efterstädningen. Jag med många andra håller med om att upplockning i stan är av betydelse, betraktande mer omfattande infrastruktur och genomströmningen av människor i jämförelse med "på landet". Men till följd av den praxis som råder i Kvarnbo inflikade jag också att hundarna i Saltvik gödslar på rätt fritt utan nån efterstädning och jag tycker att det inte är nåt större fel i det, så länge grejerna hamnar i diket.

Att ta en plastpåse och slänga paketet i en soptunna efter promenaden med hunden är heldumt ur ett ekologiskt perspektiv. I en naturlig miljö borde avföring betraktas som en del av det biologiska kretsloppet, eller är plastpåsar uppbrända på soptippen ett bättre alternativ?

Det som göms under lite snö, gör en blomma av ett frö 

//En som inte plockar på landet

DS.

2 kommentarer:

  1. Jag väljer biohundbajspåsar btw... det är ju miljövänligt :)

    SvaraRadera
  2. Tillverkning, transporter... Fortfarande miljövänligare att låta det självruttna!

    SvaraRadera