Etiketter

fredag 28 januari 2011

Svenska Studex

Jag sitter nu på Viking Lines tur till Åbo, mitt mål är att nå Helsingfors vid 23-tiden ikväll. Nu på båten har jag som plan att öva inför svenska studentskrivningarna. Jag bestämde mig för att skriva en argumenterande text, gravt feministisk och utgående ifrån påhittad fakta (för enkelhetens skull). Den blev halvklar, projektet blev för tungdraget och stagnerade. Men jag hade roligt medan jag höll på, och det är väl det viktigaste?

Här får ni ett smakprov, hela kakan alltså.


Varför riksdagen borde bestå endast av kvinnor

Finland är ett land med oändliga resurser, intelligenta människor och gott om kapital. Ändå har vi nu en djup lågkonjunktur, av ett slag Finlands folk aldrig förr upplevt. Man nämner hjärnflykt, företags utlokalisering och inflation som anledningar till lågkonjunkturers tomma kassor. Men ingen nämner det grundläggande problemet, männen, som orätt har en stor majoritet i vår största maktapparat, vilken styr ditt liv. Männen.


Vårt samhälle är på väg mot misär. Med 86% män i riksdagen har Finlands ekonomi raserats inom loppet av några år, och någonting måste göras. Det kan kännas orätt att beskylla en hel folkgrupp för olyckan, men det finns många rättfärdigande bevis.

Män är av naturen lata. Det kan man konstatera genom att analysera deras förhållanden till triviala göromål som till exempel att fälla ner locket efter ett toalettbesök. Undersökningar visar att endast en tiondel av Finlands män fäller ner det, trots tillsägningar. Det finns även mer vidsträckta undersökningar som kan understryka påståendet. Bland annat i rapporten ”Mannen och samhällsförfallet” (2010) har dess författare Femina Isma, genusforskare och samhällskritiker, forskat i sambandet mellan andelen män i riksdagen och lågkonjunkturer. Undersökningarna visar att männens andel i riksdagen alltid har varit som högst under en lågkonjunkturs inledning och förlopp, medan ekonomin rört sig mot en uppgång efter riksdagsval där kvinnornas andel i riksdagen blivit större i förhållande till föregående mandatperiod.


Männens hjärna sitter i pitten. 


-Härefter orkade jag inte skriva längre-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar