Etiketter

lördag 30 oktober 2010

Juankoski-> Outokumpu->Joensuu

I morse klockan nio, en minut efter väckningsdags fick jag veta om dagens planer. Klockan 11 skulle alla sitta i bilen för att åka till Joensuu för umgänge och god mat till en familjebekant. Där berättades att förutom nämnda planer (yeey) så skulle det finnas en jämnårig (wuuuuh) och två hundar (:D:D) där! Trots den sena informationen om resan kändes det ändå förträffligt bra att åka. 

Till Joensuu är det ca 110 km härifrån, ca 1h 45 minuters resa. Här i vildmarkerna är det a en walk in the park, på kortare körsträcka kommer man ingen stans! 

På vägen stannade vi till i Outukumpu, du kanske känner till ståltillverkaren och -förädlaren, för efter att ha härjat i bilen så blev barnen trötta och hungriga på choklad och trip. Outukumpu, Konstigakullen. När jag följde skyltarna tyckte jag det kändes spännande att få se en plats man hört om, men aldrig varit till. Men väl där strålade stadens karaktär av finsk sjuttitalsfunkis och R-Kioski. Nästa stad var trevligare.

Joensuu's stadspuls var lite mera påtaglig. En Kuopiostad, i storleken mindre, med alla kedjor som man kan tänkas leta efter och mysiga kafeer. Medan barnen var på bio hann jag gå och fynda lite på H&M och köpa present till en av flickorna som snart fyller år. Sedan bar det av till kompisfamiljen som också hade massor med barn. Vi åt god mat, jag kastade runt barnen i luften och myste med deras engelska valpsetter. Mys!

Back on track in Juankoski, imorgon ledig dag! 

(Wooh, och här blir jag nu  bjuden på en lördagsdrink! Terästetty greippilimppari. Trevligt! :D)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar