Etiketter

måndag 1 november 2010

Diskmedel till middag

Vilken dag, och nu är den strax över! Allting har känts som en enda röra, och jag har en förkylning på kommande som gör mig deppig och trött. Jag borde kanske hjälpa till, men det väsnas så mycket (....."per olsson han hade en bonnagåård ia jia jååå" skränar plasttraktorn) och småbarnen gråter så fort jag rör dem. Vill nog mest gå och lägga mig, det svider i ögonen.

Idag på finskaklubben var det jätteroligt. Var med skruvmästartysken som skrattar med hela kroppen. Sysslade med lite passiv pluskvamperfekt, både positiv och negativ form. Låter inte det kul? Jodå, det är så att ibland så behöver man en tysk!

Idag på eftermiddagen skulle jag laga exotisk mat, kikärtor i tomatsås med ingefära och chili, till middag. Mycket omsorg lades i den maten, och det blev riktigt gott. -Enligt en person! Pappan sa att det saknas kött, barnen sa "huui" och "jag vet varför det smakar så illa, du har lagt i diskmedel!" Otacksamt? GGGRRRRR......
".Mendomärjubarabarn. "

Hur som helst, till detta hälsosamma och framför allt läckra recept (jag lovar att det är det!) så behöver man

400g torkade kikärter (som ska blötäggas och kokas)
1burk krossade tomater
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
1 chilipaprika
ingefära efter smak
2tsk honung
ca 2msk vinäger
salt och peppar


Först skall all lök, chilin och ingefäran fräsas i olivolja, sedan sätter man röran att sjuda en kvart med tomatsåsen och kryddar med honungen, vinägern, salt och peppar. Sedan i med de kokta ärtorna och det är klart att serveras, med t.ex. fullkornspasta.

Prova gärna, det är superenkelt, men kräver lite extra planering om kikärtorna ska blötläggas. Ska du få barn på besök så värm lite köttbullar för säkerhets skull.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar