Etiketter

lördag 11 december 2010

Siilinjärvi

OJ Oj oj...

Att åka hem till en helt obekant finsk 12personersfamilj i en skruttig bil genom en stad där alla vägskyltar är igensnöade och arga tanter tutar så man nästan kör i diket är uppfräschande. Skönt ändå att komma tillbaka till välkända Juankoski och mina ulltofflor.

Det var jätteroligt hos den numera bekanta familjen. Välkomnades av de omtalade jämnåriga, tre trevliga tjejer och deras skojiga lillasyster.  Vi pratade mycket om den finska och åländska kulturen och dom var mycket intresserade av min lilla hemö. Jag berättade så gott jag kunde,  men av språkmässiga skäl fann jag det smartast att inte ta upp demilitariseringen. Var är ens militär på finska?

På kvällen körde vi runt i Kuopio och hälsade på några av deras kompisar där och sedan var vi till Siilinjärvis svettiga Ishall och kollade när ett gäng herrar spelade ishockey. Snabba puckar är tydligen the thing här bland karlarna. Idag var vi sedan i Kuopio och Shoppailade, julklappar: check!

Nu är jag glad, har en utpumpad hjärna och hjärtat har sjunkit tillbaka till sin plats från halsgropen. Ska nu läsa om hur det går för Kunzelmann. 


God kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar